Transportatorii protestatari au cerut Guvernului să anuleze drepturile în exces acordate ucrainenilor, care au ajuns să ne sfideze în propria noastră țară. Așa cum se desfășoară lucrurile acum, România este pur și simplu sub ocupație ucraineană, șoferii camioanelor din această țară situându-se deasupra oricărei legi și având protecția absolută a autorităților.
Guvernul a fost somat de transportatorii protestatari să ia măsuri pentru intensificarea controalelor camioanelor ucrainene pe teritoriul României, atât de către Poliția Română, pentru a verifica conducătorii auto și înregistrările tahograf, cât și de ISCTR și RAR, cu laboratoare mobile, în vederea evaluării stării tehnice a acestor autovehicule, precum și a respectării prevederilor legale românești privitoare la marfă.
Aceștia arată că așa-zisul tranzit al cerealelor ucrainene pe teritoriul României a generat un impact negativ asupra economiei și infrastructurii românești, precum și asupra producătorilor și prețurilor produselor românești și asupra siguranței circulației în trafic.
”Conducătorii auto ai camioanelor ucrainene au atitudine agresivă în trafic și nu respectă timpii legali de conducere. Cu toate acestea nu se efectuează controale în trafic ale acestora, ceea ce pune în pericol circulația rutieră. Ca urmare a faptului că nu se efectuează controale și nu sunt cântărite camioanele ucrainene la intrarea în România, infrastructura rutieră a României, respectiv drumurile publice, au fost distruse pe culoarele pe care acestea circulă, deoarece încărcătura depășește cu mult tonajul admis, iar România este obligată să suporte din propriul buget național costurile cu reparația acestor drumuri”, au transmis protestatarii către Guvern și Parlament. Aceștia semnalează că, deși legislația prevede o încărcătură maximă admisă de 22-24 t/camion, iar masa totală nu trebuie să depășească 40 t, nefiind supuse cântăririi, camioanele ucrainene intră în România cu o încărcătură de cca 55 t/camion, respectiv cu 15 t mai mult decât limita maximă admisă.
”Până la ieșirea din România, în timpul tranzitului prin România, surplusul de cereale, circa 15 t, rămâne în România, camioanele ucrainene având la ieșirea din țară masa totală admisă legal de 40 to”, au atras atenția transportatorii.
Fără rovinietă, fără RCA și fără licență
Pe de altă parte, șoferii camioanelor ucrainene care tranzitează România fac concurență neloială transportatorilor români, deoarece iau comenzi pe teritoriul României la prețuri cu mult sub costul transportatorilor români și nu achită nicio taxă în România, mai semnalează protestatarii. Din aceste motive, este necesar ca toate autoritățile implicate să respecte legislația în vigoare a României și să efectueze verificări și controale reale asupra tuturor camioanelor care intră din Ucraina pe teritoriul României.
”S-a ajuns astfel la situația în care piața românească a transporturilor să fie invadată de astfel de transportatori care fac o concurență neloială firmelor românești din acest sector. Mai mult, asemenea transportatori nu achită rovinieta în România, circulă pe teritoriul României fără: RCA, asigurări CMR și chiar licență de transport valabile. Organele abilitate nu efectuează în mod real un control al acestor transportatori care desfășoară activitate de transport pe teritoriul României. Totodată, nu au existat controale reale pentru a se verifica dacă normele europene privind cabotajul sunt respectate de transportatorii care desfășoară activitate pe teritoriul României ”, au transmis protestatarii.
Abuzuri în portul Constanța
Totodată, transportatorii români au cerut Guvernului adoptarea unei legislații pentru reglementarea și rezolvarea problemelor de acces în portul Constanța , generate de numărul mare al camioanelor UE și non-UE, inclusiv ucrainene, care intră zilnic în Port. Astfel, prin această legislație, să fie eliminată practica nelegală prin care autoritățile din portul Constanța permit selectiv accesul în port numai în urma achitării unei taxe de acces stabilite în mod aleator și discriminatoriu pentru transportatori, influențând astfel și piața transporturilor din România.
Sursa: Național